Wednesday, February 17, 2010

DETIK KELAHIRAN MUHAMMAD AMMAR MUIZ

em,godek2 dokumen kt laptop td..terjumpa la sumthing that i wrote a long time ago..(ms muiz br 2 minggu lahir)..ms tu sy tulis bg mengingat kembali detik2 melahirkan muiz..ms tu blum ade blog lg, so sekadar tulis n save kt microsoft word aje..so, skrg terfikir2 nk publish ke x ye..em, publish ade la ek..mls nk edit2 lg..

Ni la kisahnyer..tajuknyer muiz oh muiz..

MUIZ OH MUIZ..

Macam tak sangka je aku dah ade anak sorang dah..

Alhamdulillah setakat ni boleh handle lagi walaupun si muiz ni memang sangat tak reti tido malam..Bile malam je angin ngamuk n tak senang duduk dier pun datang..Abis ummi ngan ayah dier tak dapat tido..ni pun gara2 muiz dah puas tido siang..

Muiz lahir 17 Feb 2009..overdue 6ari..masa first time check up kat tey maternity berat baby 2.5kg, masa tu baby 36week..so Tanya doc skali pasal induce tu sbb memang awal2 dah plan nak induce untuk tetapkn bila kita nak deliver..rupa2nya induce boleh kalau jalan dah bukak je..pastu datang lagi 3 minggu, masa tu dah 39week,doc ckp jalan masih tak bukak lagi..berat baby dah 2.8kg..sempat la aku amik test stochastics kat upm dulu nampaknya..

Minggu depannya datang kat tey lagi,masa tu minggu ke 40,berat baby 3.1kg..wow..cepatnya anak aku membesar..pintu rahim masih belum bukak lagi..laki aku cam frust aje sebab dah penat ulang alik tey.bukannya dekat, kat muar tu..pastu bab nak tunggu turn ni memang lah lame dan sangat bercinta.duit jangan cakap la..asyik kuar aje..duit minyak n duit ubat2an..pastu ari jumaat datang lagi sebab takut pulak nak pegi kl sebab dah overdue 2ari..so,pegi tey lagi..jalan still belum bukak..frust la jugak..laki aku sibuk bisingkan aku sebab kurang aktif, tu la sebab jalan taknak bukak. Aku temper gak ngnan dier sebab asyik salahkan aku je..patutnya bagi la aku moral support ckit..padahal minggu tu aku dah buat banyak exercise dah..tp dh jalan belum nak bukak, nak buat camne kan..

Next appointment ari selasa, 17 feb 2009. sebelum tiba ari tu, memang aku cuba aktif-aktifkan diri aku nie..tiap2 ari aku ikut laki aku pegi belakang,tengok tebu ngan kasi makan ikan keli dier tu..aku jalan2 la kat kebun biar cepat terbukak jalan. Sambil tu aku berdoa, kalau memang ditakdirkan aku terpaksa dibedah jugak aku redha,mungkin ade hikmah yang kita tak nampak..lagipun anak aku tu dah beso sangat, kalau branak normal pun, susah jugak aku..susah nak mengepush..

Tiba la ari yang dinanti, awal2 pagi kitorang dah bertolak, pukul 6.15am sebab nk dapatkan turn cepat.penat nak tunggu lama2..yang aku tau,kalau tak beranak jugak,memang aku akan dioperate..Cuma mental aku tak lah bersedia sangat untuk czer..dan berharap aku masih boleh bersalin normal..samapi kat tey pukul 7.40, aku dapat turn no. 7. sebab awal lagi, aku ngan laki aku pegi breakfast dulu..tapi kitorang minum air je..aku memang kurang selera nak makan pagi2 ni..laki aku pun lebih kurang aku je..bila sampai kat tey, kitorang dapat turn first sebab time tu ramai yang belum sampai lagi. Doc cek bukaan…….doc cakap rahim masih tak bukak lagi n doc cakap kalau tunggu lagi pun harapan tipis untuk bukak..pastu aku n laki aku pun decide czer aje la..takut pape jadi kat anak aku plak nanti..doc pun cek schedule dier..ptg dier ade operation lain..yang dier free esok malam je..pastu dier Tanya pendapat kitorang..aku capap kalau boleh, aku nak cepat sebab aku xboleh cuti lama2 nak pegi study kat upm..pastu dier setkan masa pukul 1.30 operation..macam caye tak caya je masa tu..

Pastu nes bawak aku pegi tingkat 2 untuk persediaan operation nanti..dier suruh laki aku baca procedure pendaftaran anak..nes bawak aku pegi bilik persediaan..nasib baik la aku tak makan pape tadi, kalau tak susah jugak nak operate aritu..

Nes bagi aku ubat berak n suruh aku berak..pastu aku kena baring balik..nak mesej mak aku pun tak sempat, aku suruh laki aku yang mesejkan..pastu nes nak masuk air kat tangan aku,tapi tak jumpa urat aku..dier siap puji tangan aku cantik sebab tak nampak urat..aku sengih aje la..last2 doc yang datang untuk masukkan jarum kat tangan aku..sambil tu nes pasang mesin untuk wat CTG, cek heartbeat baby..pastu aku baring lagi samapi mengantuk..pastu laki aku masuk..kitorang sama2 la mengantuk menunggu tengah hari..

Dalam pukul 12lebih, nes masukkan tiub untuk kencing..pastu aku rasa nak terkencing sangat, aku panggil nes cakap aku rasa nak terkencing, pastu dier tunjuk kantung kencing aku,rupa2nya aku dah kencing pun..memang tak rasa pun kita kencing..hihi..malu je..dalam pukul satu, aku pun dibawa ke bilik operation, masa tu laki aku kat mane tah, aku pun xingat..nanti akan ade sorang doc perempuan yang assist sebagai doc bius.yang lain sume nes2 je..tapi tengok diorang slumber je..tak nerves langsung..siap sempat bincang2 pasal nak beli tudung warna ape lagi. Dalam pukul 1.45, doc bius pun datang.dier suruh aku tunduk pegang bantal.pastu dier bius tiga kali kat tulang belakang aku..aku kesejukan giler kat dalam bilik tu..pastu tetiba je aku rasa kaki aku kebas dan tak rasa ape2 dh..

Doc tey pun sampai..laki aku, aku tak perasan plak bila dier sampai..dalam pukul 2, operation bermula..cuak jugak aku..awal2. doc tanya ade rasa apa2 tak..masa tu dier sentuh aku agaknya..aku jawab tak..pastu mula la operasi membelah perut aku..aku memang tak rasa ape2, Cuma aku terasa perut aku kadang2 bergerak ke kiri dan kanan..kadang2 rasa macam orang tengah masuk n tukar gear pun ade..hehe..

Pastu tetiba je aku terdengar bunyi baby menangis..mula2 ade kahak dalam mulut dier agaknye,,sebab tu kurang clear dier nangis..pastu baru la makin kuat n clear..masa tu jugak la meleleh airmata aku ni..tak sangka yang menangis tu la anak aku yang aku kandungkan 9bulan terlebih hari ni..pastu nes pun tolong lapkan airmata aku..pastu aku terasa tangan husband aku plak yang pegang n tenangkan aku..masa tu laki aku cakap beat jantung aku makin laju..agaknya sebab exciter tu kot..pastu tetiba aku rasa cam sesak nafas cikit, rupa-rupanya doc tengah nak keluarkan uri..laki aku cakap nes cina kat sebelah aku tu bersungguh2 tekan dada aku untuk kuarkan uri, Cuma aku je yang tak rasa. Sepanjang operation tu aku pejamkan mata aje..n banyak2kan berdoa..lepas baby kuar,dier terus tunjuk kat laki aku, baby boy. Masa tu belum potong tali pusat lagi..

Pas dah cuci, doc panggil nama aku,,’’siti normah, ni anak awak,lelaki’’.masa tu aku tengok putih jugak anak aku,hehe,,rambut kerinting..(rupanya sebab baru keluar,sebab tu nampak kerinting..)

Operation selesai dalam pukul 3 petang..diorang sorong aku naik tingkat 3 and tempatkan aku kat ward.tak lama kemudian, laki aku pun sampai.dier dah selesai azankan anak aku..aku borak2 kosong je ngan dier..petang, dier pegi kuar ngan kawan..aku pun tidur..


Sampai situ je la yg sy taip..skrg mls nk smbung..hehe..


3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...